Nu er tiden kommet til flagskibet inden for skibsbygning i Danmark, Lindøværftet, der nu må dreje nøglen om og afslutte sin tilværelse som storskibsværft. Når det nuværende arbejde er afsluttet, er det endegyldigt slut med værfter for større skibe i Danmark. Kun få værfter for reparation lever stadig.
Udover de aktuelle tiders ugunst er det er vanskeligt for danske virksomheder at være konkurrencedygtige inden for områder som eksempelvis skibsbygning, hvor arbejdslønnen udgør en væsentlig del af produktet. Med de høje, danske lønninger er det svært – endog umuligt – at konkurrere på verdensmarkedet inden for den tunge stålindustri. Man kan på en måde sige, at der er for lidt ‘know-how’ i produktet i forhold til helheden.
Værfterne er lukket på stribe i Danmark. I 1988 var det Aalborg Væft’s tur. Andre virksomheder inden for stålindustrien havde samme hårde vilkår. Således måtte Maskinfabrikken Norden lukke i 1992.
I dag ville vor far, Ejner Kock, være fyldt 112 år.