Willy Kok > Offentlig service

Offentlig service

Det store diskussion i disse dage er koncentreret om kommunalt sløseri omkring hjemmehjælp til ældre borgere i København. En række hjemmehjælpere har angiveligt i længere tid snydt deres klienter for den visiterede hjælp bl. a. ved at forfalske input på deres transpotable computere. De selvsamme politisk interesserede borgere, som nylig krævede mere frihed for de offentlige ansatte til at tilrettelægge deres eget arbejde – de kræver nu mere kontrol og stram ledelse,

Er der àfgørende forskelle på kulturen i offentlige virksomheder i forhold til de private? Det handler jo i sidste fase om ledelse af samme slags ganske almindelige mennesker.  En væsentlig forskel, der kan peges på, er afstanden til det økonomiske ansvar. I det offentlige ligger dette ansvar meget fjernt – det er ikke vævet ind i dagligdagen. I private virksomheder af enhver art er økonomien i høj grad et stadigt nærværende element, som så at sige i sig selv automatisk bestandig er flettet ind i kontrol, overblik og overvågning.

Hillerød kommune indførte for nogle år siden ’fri powernapping’ for deres ansatte. Det kunne være interessant at få at vide, om denne velfærdsydelse  – som blev indført af daværende borgmester Nick Hækkerup – har overlevet i disse krisetider. Ret beset har de omtalte hjemmehjælpere i København måske blot taget sig nogle powernaps for at styrke deres energi til resten af dagens besværligheder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *